M/S Brahe rakennettiin sota-alukseksi — sukellusvenekorveteista tuli suosittuja matkustaja-aluksia

24.2.2016 14:07 | Päivitetty: 24.2.2016 14:46
Kuva: Raymond Powers
M/S Brahe rakennettiin Chicagossa saattaja-alukseksi vuonna 1943. Kuvassa samanlainen partioalus PCE-872 vuonna 1944.
M/S Brahe rakennettiin Chicagossa saattaja-alukseksi vuonna 1943. Kuvassa samanlainen partioalus PCE-872 vuonna 1944.

Etelä-Saimaa kertoi keskiviikkona, että sota-aikana rakennettu M/S Brahe halutaan ostaa takaisin Norjaan.

Alun perin M/S Brahe rakennettiin saattaja-alukseksi Chicagossa vuonna 1943. 56-metrinen alus toimi sukellusvenekorvettina Gibraltarilla ja Länsi-Afrikan rannikolla nimellä HMS Kilchernan.

Britannian lipun alla purjehtineen HMS Kilchernanin aseistuksena oli yksi 76-millinen tykki, useita 40- ja 20-millisiä tykkejä sekä syvyyspommeja.

Alus myytiin Norjaan vuonna 1948, jossa se muutettiin matkustaja-autolautaksi. Samantyyppiset partioalukset olivat sodan jälkeen suosittuja matkustaja-aluksia Norjassa. Yhteensä seitsemän sisarussarjan partioaluksista päätyi siviilikäyttöön Norjassa.

Norjassa alus purjehti nimellä M/S Sunnhordland. Se toimi postilaivana Bergenin ja Stavangerin välillä vuoteen 1973 asti. Suomeen se myytiin 1975.

Norjassa palvelleista vanhoista partioaluksista kolme ostettiin Suomeen. M/S Brahen lisäksi Haminaan hankittu M/S Orion II kuului samaan sarjaan, se purjehti sota-aikana nimellä HMS Kilham. M/S Orion II myytiin Thaimaahan vuonna 1997. Lisäksi entinen HMS Kilchatten romutettiin Haminassa nimellä Capri Corne.

Lähteet: Saimaan matkaverkko, Navsource.org.

Juho Maijala