Näin suojaudut talven urheiluvammoilta — katso kuusi vinkkiä hiihtoloman varalle!

23.2.2016 20:24
Kuva: Hannu Ojala
Laduilla kannattaa olla valppaana, jottei kova vauhti tyssää äkisti roskiin.
Laduilla kannattaa olla valppaana, jottei kova vauhti tyssää äkisti roskiin.

Hiihtolomakaudella monet suuntaavat laskettelumäkeen tai hiihtoladuille. Myös jääkiekkokaukalot täyttyvät pelaajista, eivätkä edes talven liukkaus ja kylmyys hidasta innokkaimpien juoksuharrastajien vauhtia.

Urheiluvammojen ennaltaehkäisyyn kannattaa panostaa satsaamalla varusteisiin ja mitoittamalla vauhti omaan kuntoon ja taitoihin sopivaksi.

Katso kuusi vinkkiä turvallisen hiihtoloman viettoon:

1. Käytä laskettelurinteessä aina kypärää. Jos harrastat temppuja ja hyppyjä, käytä myös rankasuojaa.

2. Laskettelumäessä varusteiden tulee olla oikean kokoiset, hyvin huolletut ja oikein säädetyt. Esimerkiksi siteiden säädöt on aina syytä tarkistaa ennen mäkeen lähtemistä.

2. Treenaa peruskuntoa ja tekniikkaa ennen hiihtoloman ponnistuksia.

3. Jos lenkkeilet ympäri vuoden, niin ota huomioon liukkaudesta ja kylmyydestä aiheutuvat haasteet. Kunnon säärystimet suojaavat nilkkaa eivätkä rajoita nilkan liikettä. Nastoitetut juoksukengät ovat myös tarpeen.

4. Rasitusvammat kiusaavat useimmiten hiihtäjiä. Murtomaahiihtoa harrastavien tulisi kiinnittää huomiota oikeanlaiseen hiihtotekniikkaan, sillä esimerkiksi vääränlainen potkuliike saattaa aiheuttaa selkävaivoja.

5. Lämmittely kannattaa ennen kaikkia hiihtoloman urheilusuorituksia, samoin venyttely liikunnan jälkeen.

6. Älä vähättele vaivojasi, mene ajoissa lääkäriin.

Lähde: Terveystalo

Kanerva Jalarvo