Marja-alan yritys tähtää Selkäharjusta suurille markkinoille

17.2.2016 8:42
Kuva: Mika Strandén
Kaskein Marjan käymis- ja sekoitusastioissa muhii muun muassa Yhdysvalloissa hyvin markkinaa löytänyt Bertina-likööri. Toimitusjohtaja Pekka Koivisto kertoo, että likööriä myydään noin 15:ssä osavaltiossa.
Kaskein Marjan käymis- ja sekoitusastioissa muhii muun muassa Yhdysvalloissa hyvin markkinaa löytänyt Bertina-likööri. Toimitusjohtaja Pekka Koivisto kertoo, että likööriä myydään noin 15:ssä osavaltiossa.

Kaskein Marjan toimitusjohtaja Pekka Koivisto oli kaksi vuotta sitten melkoisen haasteen edessä. Yritys oli juuri ostanut Järvi-Suomen Portin entisen teurastamokiinteistön Lappeenrannan Selkäharjussa. Tarkoitus oli kunnostaa kiinteistö ja siirtää yrityksen toiminnat kolmesta eri paikasta yhden katon alle.

Samanaikaisesti piti pyörittää marja- ja juomatuotantoa, kehittää tuotteita ja etsiä uusia markkinoita. Vuokra juoksi juomatuotannon tiloista Saimaa Beveragesilla, ja tiedossa oli melkoiset remonttikustannukset omassa Selkäharjun kiinteistössä.

— Silloin kävi mielessä, että mitähän tuli tehtyä. Mutta nyt näyttää siltä, että päätös oli oikea, Koivisto kertoo Selkäharjun remontoidun kiinteistön neuvotteluhuoneessa.

Yrityksen kaikki toiminta on nyt Selkäharjussa. Kahden vuoden rankka remontti ja laitteiden asennus on viimeisiä virityksiä vaille valmis. Ydinbisneksen rönsyjä, lähinnä juomatuotantoa, on karsittu, koska ne haittasivat keskittymistä päätuotteisiin.

— Uusissa tiloissa meillä on mahdollisuus valita, mitä teemme. Voi sanoa, että olemme siirtyneet rakentamisesta tuotantoon ja markkinointiin. Keskitymme entistä enemmän marjapuolelle, ja vireillä on merkittäviä hankkeita, Koivisto sanoo.

Kaskein Marjan päämarkkina-alue tulee olemaan Aasia, mikä selittää pitkälti hankkeiden merkityksellisyyden. Aasiassa ovat Kiina, Etelä-Korea, Japani ja Taiwan. Suomalaiset marjatuotteet eri muodoissaan kiinnostavat väkirikkaiden maiden ihmisiä.

Koivisto sanoo, että katse pidetään ydinasiassa, vaikka juomien sopimusvalmistuksesta tulee jatkuvasti houkuttelevia tarjouksia.

Heikki Sopanen