Lappeenrannassa toimivaa kuljetusyhtiötä syytetään räikeästä alipalkkauksesta — viipurilaiskuljettajat vaativat 700 000 euron saatavia

14.2.2016 7:02 | Päivitetty: 14.2.2016 13:23
Kuva: Outi Salovaara
Viipurilaiskuljettajan
Viipurilaiskuljettajan "tilinauhassa" ei näy esimerkiksi tehtyjä työtunteja, bruttopalkkaa tai lisiä. Palkka määräytyy kuljetettujen tonnien ja ajettujen kilometrien perusteella.

Viipurilaiset kuljettajat syyttävät Lappeenrannassa toimivaa kuljetusliikettä räikeästä venäläiskuljettajien alipalkkauksesta.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n mukaan kyseessä on yksi liiton historian suurimmista alipalkkausepäilyistä.

Venäjän-liikennettä harjoittavan yhtiön yhdeksän viipurilaista kuljettajaa jätti viime vuodenvaihteessa haastehakemuksen palkkasaatavistaan Kymenlaakson käräjäoikeuteen.

Haasteiden mukaan yhtiö jätti maksamatta peruspalkkoja sekä muun muassa ylityö- ja sunnuntaikorvauksia yhteensä noin 700 000 euroa vuosina 2011—2015.

Puutavarakuljetuksiin Suomen ja Venäjän välillä keskittyneen yhtiön kotipaikka on Kymenlaaksossa, mutta toimitilat sijaitsevat Lappeenrannassa.

Kuljettajien Suomen-työluvat on hankittu toimitusjohtajan omistaman venäläisen yhtiön nimiin. Työ on kuitenkin kuljettajien ja AKT:n mukaan tehty suomalaisen yhtiön nimissä ja johdolla sekä Suomen-yhtiön Suomeen rekisteröidyillä autoilla.

— Tosiasiallinen työnantaja on suomalainen yhtiö, sanoo AKT:n aluetoimitsija Ari Lehtola.

Tämän vuoksi kuljettajille pitäisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukaista palkkaa, jolloin palkka olisi keskimäärin 17—18 euroa tunnissa.

Kuljettajien Etelä-Saimaalle esittelemien dokumenttien mukaan palkka on todellisuudessa ollut 6—8 euroa tunnilta.

Kuljettajien ja AKT:n toimitsijoiden mukaan Venäjän-yhtiö on olemassa vain paperilla. AKT katsoo, että vaikka miehet olisivat venäläisyhtiön palkkalistoilla, kuljettajille pitäisi aina heidän Suomessa ollessaan maksaa Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Toimitusjohtaja väittää miesten saaneen palkat sopimusten mukaan. Pieniä palkkoja selittää hänen mukaansa se, että miehet asuvat Venäjällä ja ovat venäläisyhtiön palveluksessa.

Etelä-Saimaa tapasi yhdeksän palkatta jäänyttä kuljettajaa. He eivät uskalla esiintyä jutussa omalla nimellään.

— Meille maksettiin palkka käteisellä euroina Suomen-yhtiön Lappeenrannan-toimistossa, miehet kertovat.

Suomen lain mukaan palkan voi maksaa käteisellä vain pakottavasta syystä. Lisäksi käteismaksusta pitäisi olla työntekijän allekirjoittama kuitti, josta on käytävä ilmi palkanmääräytymisperusteet kuten ilta- ja yötyölisät.

Viipurilaiskuljettajien mukaan heillä ei ole maksuista kuitteja, eikä esimerkiksi eläkemaksuja ole AKT:n mukaan maksettu Suomeen eikä Venäjälle.

Toimitusjohtaja kiistää kaikki syytökset. Hän väittää, että palkan käteismaksuillekin oli Suomen verottajan hyväksyntä.

Lue aiheesta lisää sunnuntain paperilehdestä tai Etelä-Saimaan mobiilisovelluksesta.

Outi Salovaara