Kevään ylioppilaskirjoitukset alkavat tänään — katso vinkit jaksamiseen

12.2.2016 8:37
Kuva: Katja Juurikko
Oikeanlaisella syömisellä on suuri merkitys jaksamiseen.
Oikeanlaisella syömisellä on suuri merkitys jaksamiseen.

Kevään ylioppilaskirjoitukset alkavat tänään äidinkielen tekstitaidon kokeella. Ensi viikolla jatketaan kuullunymmärtämiskokeilla.

Kuullunymmärtämiskokeiden jälkeen kirjalliset kokeet jatkuvat 12. maaliskuuta.

Näin jaksat


Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteinen Yksi elämä -hanke listasi kevään kirjoittajille vinkit valmistautumiseen ja jaksamiseen

1. Muista valmistautuessasi kirjoituksiin, että väsyneenä ei opi, ja jos ei nuku, mieleen painaminen häiriintyy.
2. Elämä pitäisi voida järjestää niin, että viikonloppuna ei tarvitse univelan kiinniottoja eli joka yö riittävästi unta on ainut keino jaksaa pitkän päälle.
3. Alkoholi huonontaa unta, jos tavoitteena on hyvä suoritus, on syytä pysyä raittiina.
4. Kahvia tai teetä voi käyttää tilapäisen väsymisen ehkäisemiseen.
5. Huolehdi ylioppilaskirjoituksia edeltävänä päivänä siitä, että olet syönyt kunnollisen päivällisen ja liikkunut kevyesti viimeistään alkuillasta sekä juonut riittävästi vettä. Kuitupitoinen, kasviksia, hedelmiä tai marjoja sekä proteiinia sisältävä iltapala auttaa nukahtamaan.
6. Monipuoliseen aamupalaan kannattaa satsata. Mieluiten vain vähän sokeria, mutta runsaasti kuitua.
7. Syö kirjoitusten aikana normaaliin lounasaikaan. Eväiksi sopivat täytetyt täysjyväleivät, hedelmät, pähkinät tai mantelit. Juomaksi kohtuudella kahvia, kaakaota, vettä tai vähäsokerinen välipalajuoma.
8. Jos iltapäivällä väsymys yllättää tai haluat satsata vielä loppurutistukseen, juo vettä ja syö kevyt välipala, vaikkapa hedelmä.
9. Syö kirjoitusten jälkeen kunnon ateria.

Vinkit antoi unitutkija Tarja Stenberg Helsingin Yliopistosta sekä ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Suomen Sydänliitosta.

Marja Luumi