Uuteen rallimuseoon etsitään esineistöä ralliharrastajien kokoelmista

5.2.2016 18:52
Kuva: Petra Kotro
Rallin maailmanmestari, Jyväskylän Suurajot urallaan seitsemän kertaa voittanut Hannu Mikkola kuuluu uuden rallimuseon puolestapuhujiin.
Rallin maailmanmestari, Jyväskylän Suurajot urallaan seitsemän kertaa voittanut Hannu Mikkola kuuluu uuden rallimuseon puolestapuhujiin.

Kangasalle kesällä avattavaan uuteen Rallimuseoon etsitään rallikilpailuihin liittyvää esineistöä. Myös kaakkois-suomalaiset ralliharrastajat ja rallia aiempina vuosikymmeninä harrasteneet voivat tehdä museoon lahjoituksia tai antaa esineistöä museoon lainaksi tietyksi ajaksi. Rallimuseo avataan Kangasalle auto- ja tiemuseo Mobilian Autokylän uuteen noin tuhannen neliömetrin näyttelytilaan kesäkuun 17. päivänä.

Mobilian amanuenssi Petra Kotro kertoo, että yhteydenottoja kuljettajiin on jo tehty jonkin verran. Palkintoseinälle on tulossa esimerkiksi 13-kertaisen Suomen mestarin Kyösti Hämäläisen mitalikokoelma.

Kuljettajiin liittyvää esineistöä voivat olla esimerkiksi ajovarusteet sekä palkinnot. Myös kilpakylttejä, penkkejä ja mitä tahansa muuta ralliin liittyvää oheistuotetta voi tarjota museoon. Esineistöä tarjotessaan on tärkeää miettiä esineen tarina. Kenen se on ollut, missä kisassa, mitä se edustaa? Jos näitä tietoja on saatavilla, esinettä voi ehdottaa museon kokoelmaan.

Museon tilat on jo saatu rakennettua, ja nyt kerätään joukkorahoituskampanjalla rahaa museon kokoelman kartuttamiseksi. Jokainen lahjoituksen tehnyt mesenaatti saa rahoilleen vastiketta, kuten pääsylippuja museoon tai halutessaan nimensä Rallimuseon seinälle. Kertyneillä rahoilla hankitaan uutta näyttelytekniikkaa sekä toteutetaan interaktiivisia ja elämyksellisiä sisältöjä. Suunnitelmissa on hankkia rahoilla ainakin vuoden 1951 Jyväskylän Suurajojen voittaja-auto Austin Atlantic.

Museoon on jo hankittu jonkin verran esineistöä, kuten ralliauto, valokuvia sekä jonkin verran pienesineistöä. Myös rallikuskien elämäntarinoita esittelevä Rally Hall of Fame siirtyy Mobiliasta osaksi Rallimuseota.

—Haluamme kertoa myös muun muassa lajiin liittyvistä turvallisuuskysymyksistä sekä autossa istuvien kuskin ja kartturin näkökulmasta, että rallia seuraavan yleisön näkökulmasta. Tätä varten etsimme esimerkiksi erilaisia penkkejä ja autoissa käytettyjä turvavarusteita, kuten turvavyöt ja -valjaat, joilla voisimme havainnollistaa turvavarusteiden kehitystä, Petra Kotro sanoo. Näyttelyssä esimerkiksi havainnollistetaan ralliautojen turvavarusteiden kehitystä. Alkuvaiheessa turvavöitä ei ollut olemassa ja kuljettajat eivät aina suostuneet käyttämään kypärää.

Museoon tulee kisahuollolle omistettu osasto, jossa näytetään, kuinka ralliautoja huollettiin menneinä vuosikymmeninä. Museossa on perusnäyttelyn lisäksi vaihtuvia teemanäyttelyitä. Ensimmäiseksi ajankohtaiseksi teemaksi on valittu Henri Toivonen, jonka menehtyi onnettomuudessa 30 vuotta sitten. Näyttelyssä esitellään yksi Toivosen vanhoista autoista sekä esimerkiksi palkintoja.

Museon peruskokoelmassa esitellään suomalaisen rallin historiaa sen alkuvuosilta eli 1920-40 -luvuilta lähtien. Suomalaisen rallihistorian alkupisteenä pidetään Jyväskylän Suurajoja, jotka ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1951. Lajin historiaa käsitellään suomalaisesta näkökulmasta aina 2000-luvulle saakka.

Rallimuseon suojelijana toimii Simo Lampinen, ja museohankkeen puolestapuhujiin kuuluu myös maailmanmestari Hannu Mikkola.

Marjo Latvanen