Kimpisen ja lyseon oppilaat tunnustavat kilvoittelun

5.2.2016 21:02
Kuva: Marleena Liikkanen
Valtteri Kodisto innostui lyseosta esittelytilaisuudessa, jossa silloiset tutorit kehuivat lukion ilmapiiriä. Annika Ikosta veti lyseoon molekyyligastronomian kurssi.
Valtteri Kodisto innostui lyseosta esittelytilaisuudessa, jossa silloiset tutorit kehuivat lukion ilmapiiriä. Annika Ikosta veti lyseoon molekyyligastronomian kurssi.
Lauritsalassa lukiotaipaleen aloittanut Juhan Voutilainen valitsi Kimpisen koulujen yhdistyessä. Salibandya harrastavalle Kaisa Kiljuselle Kimpinen oli luonteva valinta.

Lappeenrannan lyseon ja Kimpisen lukioissa on oman arvonsa tuntevia oppilaita. He eivät peittele pientä kisaa naapurikoulun kanssa.

Kouluista esitetyt mielikuvat ovat opiskelijoille tuttuja.

— Meillä on keskusteltu äidinkielen tunnillakin koulujen imagoista, kertoo Annika Ikonen lyseosta.

Jotkut mielikuvat pitävät oppilaiden mielestä paikkansa, eivätkä he kaihda vahvistaa hyviksi kokemiaan stereotypioita.

— Meidän koulussa on paljon urheilijoita, mutta eivät urheilijat tyhmiä ole, sanoo Kaisa Kiljunen Kimpisestä.

Ulkonäköpaineita ei Kimpisessä ole Kiljusen mukaan sen enempää kuin muuallakaan. Aamutreeneistä tullaan kouluun laittautumattomina.

— Ja silti näytetään hyvältä, Juhan Voutilainen härnää.

Lyseolaiset vakuuttavat, ettei heidän koulussa opiskella otsa rypyssä.

Ikonen sanoo, että lyseon tietoinen brändäys on onnistunut. Hänkin on tutorina välittänyt kuvaa kansainvälisestä ja suvaitsevaisesta lukiosta.

Molempien opinahjojen opiskelijat kehuvat koulunsa opetusta, oppilaita ja ilmapiiriä.

Sekä lyseossa että Kimpisessä historiaa ja yhteiskuntaoppia opettava Pirita Reinikainen arvelee, että voimakkaat stereotypiat liittyvät lukioiden uuteen tilanteeseen. Kun Joutsenon ja Lauritsalan lukiot lakkautettiin, jäljelle jäi vain kaksi keskustan koulua.

— Koulut ovat uudessa tilanteessa ja rakentavat identiteettiään. Eroavaisuuksien etsiminen on tässä mielessä tarpeellista.

Lukiolaiset etsivät koulunsa identiteettiä vertaamalla itseään naapurikouluun. Koulujen yhdistyminen on niin tuore asia, että pieniäkin eroavaisuuksia korostetaan voimakkaasti.

Kaisa Juntunen