Luomun myynti lisääntyi lähes seitsemän prosenttia viime vuonna

3.2.2016 15:24
Kuva: Katja Juurikko
Myydyin luomutuoteryhmä on edelleen hedelmät ja -vihannekset.
Myydyin luomutuoteryhmä on edelleen hedelmät ja -vihannekset.

Luomuelintarvikkeiden vähittäismyynti Suomessa kasvoi 6,7 prosenttia vuonna 2015. Suunta on vastakkainen yleiselle kehitykselle, sillä päivittäistavarakaupan kokonaismyynti supistui lähes prosentin viime vuonna.

Pro Luomun arvion mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa viime vuonna 240 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,8 prosenttiin.

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää luomumarkkinoiden kasvua hyvänä saavutuksena nykyisessä taloustilanteessa. Hän arvioi, että kehityksen taustalla on sekä kiinnostuksen kasvu luomutuotteita kohtaan että niiden tarjonnan paraneminen.

— Entistä useampi kuluttaja on kiinnostunut ostamaan luomua, ja jos tarjolla on hyvä tuote sopivaan hintaan, niin kiinnostus kääntyy ostoiksi. Hintojen lasku on alentanut ihmisten kynnystä ostaa luomua, Kottila sanoo.

Viime vuonna voimakkaasti kasvaneita tuoteryhmiä olivat esimerkiksi tuore luomuliha, luomukahvi ja luomujuustot.

Suhteellisesti eniten eri luomutuoteryhmistä kasvoi pakasteiden myynti, jota siivitti kotimaisen luomujäätelön lanseeraus. Sen sijaan esimerkiksi luomuleivän myynti väheni edelleen. Kottilan mukaan luomuleipien valikoimaan kaivattaisiin uusia tuotteita.

— Kaupparyhmien valikoima- ja hinnoitteluratkaisut vaikuttavat luomumyynnin kehitykseen, hän huomauttaa.

Myydyin luomutuoteryhmä on entiseen tapaan hedelmät ja -vihannekset: sen myynti kasvoi selvästi myös viime vuonna.

Yksittäisistä luomutuotteista myydyin on edelleen luomumaito, jonka osuus on noin 15 prosenttia luomun kokonaismarkkinoista. Hintojen laskun takia luomumaidon euromääräinen myynti supistui hieman, vaikka litramääräinen myynti lisääntyi.

Kanerva Jalarvo