Lappeenranta Airport käy parhaillaan neuvotteluja reittiliikenteen avaamisesta uudestaan Lappeenrannan lentokentältä

2.2.2016 7:02 | Päivitetty: 2.2.2016 10:02
Kuva: Maija Kaibijainen
Ryanair lopetti säännölliset reittilennot Lappeenrantaan viime lokakuussa. Viimeinen reittilento Bergamoon Italiaan lennettiin 21. lokakuuta.
Ryanair lopetti säännölliset reittilennot Lappeenrantaan viime lokakuussa. Viimeinen reittilento Bergamoon Italiaan lennettiin 21. lokakuuta.

Lappeenrannan lentokentän toiminnasta vastaava yhtiö Lappeenranta Airport käy neuvotteluja reittilentojen käynnistämisestä uudelleen Lappeenrannasta.

— Tässä on vielä niin paljon liikkuvia osia, etten voi pudotella nimiä. Tavoitteemme on saada reittiliikenne käyntiin ensi kesänä, Lentoaseman toimitusjohtaja Petteri Lehti sanoo.

Lehden mainitsemia liikkuvia osia neuvotteluissa ovat ainakin reittilentojen kohde tai kohteet, hinta ja aikataulut. Lehden mukaan ensisijaisesti tavoitellaan reittilentoja Lappeenrannasta kohteeseen, josta on hyvät jatkoyhteydet.

Oleellinen kysymys Lehden mukaan on tietenkin myös se, mitä reittilennot Lappeenrannasta maksavat näitä palveluja tarvitseville lentomatkustajille.

— Meidän pitää luoda elinkeinopoliittisesti järkevä ja kilpailukykyinen tuote, Lehti täsmentää.

— Matkustajien kokemukset Air Balticin lennoista Riian kautta olivat hyviä ja tällaista mahdollisuutta on kaivattu takaisin, hän jatkaa.

Sopivia kohteita Lappeenrannasta lähteville reittilennoille voisivat Lehden mukaan olla esimerkiksi Berliini, Frankfurt ja Amsterdam.

Neuvotteluissa tuleva yhteistyökumppani pitää saada vakuuttuneeksi siitä, että Lappeenrantaan kannatta lentää, vaikka se sijaitsee harvaan asutussa maassa kaukana Euroopan suurista keskuksista. Myöskään venäläisistä matkailijoista ei juuri nyt voi odottaa vetoapua tulevan reitille.

— Kävin juuri pitkästä aikaa Pietarissa ja siellä matkailualan tunnelmat olivat alamaissa, Lehti sanoo.

Yhteistyökumppani voi olla esimerkiksi halpalentoyhtiö. Tällaisia halpalentoyhtiön konseptilla toimivia lentoyhtiöitä toimii Euroopassa parikymmentä. Erot halpalentoyhtiöiden ja perinteisten lentoyhtiöiden välillä eivät ole enää niin selviä kuin joskus aikaisemmin.

— Meille tärkeää on tietenkin yhteistyökumppaniksi tulevan lentoyhtiön imago, Lehti sanoo.

Halpalentoyhtiöiden toimintakulttuuriin kuuluu se, että Lappeenrannan kaltaisessa kohteessa alueen julkisyhteisöt tai yritykset osallistuvat ainakin markkinointikustannuksiin. Lehti laskee, että Lappeenrannan lentokenttäyhtiön omistajan Lappeenrannan lentokenttäsäätiön taustayhteisöt Lappeenrannan kaupunki ja Etelä-Karjalan liitto joutuvat panostamaan joitakin satoja tuhansia euroja reittiliikenteen käynnistämiseen.

Lappeenrannan kentältä lennetään tänä keväänä ja kesänä kymmenkunta charterlentoa muun muassa Kanarian saarille.

Matti Saarela