Suomalaisille tarjotaan pääasiassa yhden koon hotelleja, vaikka tarvetta olisi retkeilymajasta luksukseen

27.1.2016 6:35
Kuva: Tiina Räikkönen
Valtaosa Suomen hotellihuoneista on keskitasoisia ja -hintaisia.
Valtaosa Suomen hotellihuoneista on keskitasoisia ja -hintaisia.

Yli 70 prosenttia suomalaisista hotelleista tarjoaa matkailijoille keskitason keskihintaisia huoneita. Turistien tarpeet kuitenkin vaihtelevat. Toinen haluaa halvan yöpymisen, ja toinen boutique-tyylin viihtymispaikan kaikkine palveluineen.

— Suomessa hotelliala on erittäin hidas reagoimaan. Miksei meillä ole esimerkiksi ammattimaisesti operoituja huoneistohotelleja. Niille olisi todennäköisesti kysyntää. Sitä sektoria tutkimme parhaillaan, Euroopan hotelli- ja ravintolasektoriin erikoistuneen konsultointiyrityksen Christie+Co:n Skandinavian, Venäjän ja Baltian toimiston johtaja Kimmo Virtanen sanoo.

Hän kannustaa myös rakentamaan hybridihotelleja, joissa osa rakennuksesta olisi huoneistoja.

Rajoitetun palvelun hotelleja on Virtasen mukaan ollut maailmalla jo parikymmentä vuotta.

— Niiden etuna on tehokkuus ja karsitut palvelut. Peruspalvelut toimivat, mutta ravintolaa, yökerhoa tai valtavia kokoustiloja ei ole. Suomesta nämä puuttuvat.

Virtanen ei laske rajoitetun palvelun hotelleihin Suomessa toimivia Omena-hotelleja.

— Nehän ovat etäohjattuja lukkoja, joiden ympärille on kehitetty tuote. Niistä puuttuvat kaikki palvelut, ja näköjään ihmiset eivät suuremmin tällaisesta innostu.

Yksityisten asuntojen vuokraaminen, esimerkiksi Airbnb, yleistyy nopeasti. Vapaa-ajan sektorilla systeemi on Virtasen mukaan haaste hotelleille.

Christie+Co auttaa omistajia, investoijia ja rahoittajia toteuttamaan hotellihankkeita. Se keskittyy kannattavuustutkimuksiin ja operaattorin etsintään ja valintaan. Suomessa yrityksellä on ollut toimipisteen avaamisesta eli vuodesta 2008 lähtien vajaat sata toimeksiantoa. Yrityksen kautta kulkee vuodessa 10—12 miljardin euron edestä hotellibisnestä Euroopassa.

Helena Rissanen