Kaksoisraide nytkähtää tynkäversiona liikkeelle

21.1.2016 13:35 | Päivitetty: 21.1.2016 13:40
Kuva: Sito Oy
Havainnekuva Mansikkakosken ratasillasta kaksoisraiteen toteutuessa.
Havainnekuva Mansikkakosken ratasillasta kaksoisraiteen toteutuessa.

Kaksoisraide lähtee liikkeelle. Liikennevirasto aloittaa Luumäki—Imatra-välin ratasuunnitelman laatimisen.

Hanketta lähdetään viemään eteenpäin riisuttuna versiona. Kaksoisraide kohdistuu Joutsenon ja Imatran välille. Luumäki—Joutseno-väliä lähdetään toteuttamaan riisuttuna versiona, jossa lisätään junien ohitusmahdollisuuksia rataosuudella.

Ensimmäisessä vaiheessa ryhdytään suunnittelemaan ratasiltoja.

Tämä koskee Saimaan kanavan ylittävää siltaa, Mansikkakosken ratasiltaa ja Imatrankosken ylikulkusiltaa.

— Tavoitteena on, että touko-kesäkuun aikana ratasuunnitelma olisi siltojen osalta tehtynä, sanoo projektipäällikkö Maija Salonen Liikennevirastosta.

Ratasuunnitelma toteutetaan osissa. Siltasuunnitelmien jälkeen ryhdytään suunnittelemaan Joutseno—Imatra-välin ratasuunnitelmaa.

Typistetyn ratasuunnitelman kustannusarvio on tämän hetken hintatasolla 185 miljoonaa euroa.

Ratasuunnitteluvaihetta on edeltänyt vuonna 2011 hyväksytty yleissuunnitelma Luumäki—Imatra-kaksoisraiteesta.

Olli-Pekka Härmä