Laihdutustuotteet ovat kasvava bisnes

14.1.2016 7:15
Kuva: Mika Strandén
Life-ketjun terveystuotekauppaa pyörittävä Alla Verdonen tietää, että vuodenvaihde lisää laihdutustuotteiden myyntiä.
Life-ketjun terveystuotekauppaa pyörittävä Alla Verdonen tietää, että vuodenvaihde lisää laihdutustuotteiden myyntiä.

Taloustaantuma ei jarruta laihdutus- ja terveystuotteiden kulutusta Suomessa. Markkina- ja kuluttajatutkimusta tekevän Euromonitor Internationalin tilastot kertovat, että tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna, vaikka Suomen talous kynti miinuksella.

Euromonitorin mukaan ilmiön taustalla on suomalaisten lisääntyvä pyrkimys elää mahdollisimman terveesti. Se lisää terveys- ja laihdutustuotteiden kysyntää, ja ihmiset hakevat yhä enemmän tuotteita, jotka sopivat heidän henkilökohtaisiin tarpeisiinsa.

Vuodenvaihde on perinteisesti aikaa, jolloin moni päättää pudottaa joulujen aikana kertyneitä lisäkiloja. Se näkyy terveystuotteiden kaupassa.

Alla Verdonen on myymälävastaava Life-terveystuotekauppaketjun Ison-Kristiinan myymälässä. Verdosella on seitsemän vuoden kokemus terveystuotekaupasta. Hän vahvistaa, että juuri nyt laihdutustuotteita kysytään normaalia enemmän.

— Pätkäpaastopaketit ja starttipaketit ovat suosittuja. Asiakkaat ovat pääasiassa naisia mutta miesasiakkaitakin näkyy. Myös urheilijat, etenkin fitness-harrastajat ostavat dieetti- ja painonhallintatuotteita.

Heikki Sopanen