Liika kunnianhimo ei ole hyvästä liikuntaharrastusta aloitettaessa — väkisin riuhtominen ei kannata

13.1.2016 23:54
Kuva: Harri Teitto
Tammikuu on aikaa, jolloin liikuntakeskukset täyttyvät innokkaista liikkujista ja lenkkipoluilla on ruuhkaa.
Tammikuu on aikaa, jolloin liikuntakeskukset täyttyvät innokkaista liikkujista ja lenkkipoluilla on ruuhkaa.

Tammikuu tarkoittaa monelle uuden liikuntaharrastuksen aloittamista. Liian kunnianhimoinen alku voi kuitenkin kostautua. Etenkin, jos ei ole aikaisemmin liikuntaa juuri harrastanut.

Vuoden alusta moni pyrkii terveellisempiin elämäntapoihin. Liikunnalla onkin monia terveysvaikutuksia. Se esimerkiksi alentaa kohonnutta verenpainetta ja kolesterolia, tukee painonhallintaa, vahvistaa luustoa ja auttaa hallitsemaan stressiä. Uuden harrastuksen myötä on kuitenkin syytä pitää maltti matkassa, jottei revi itseään liikaa.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta ohjeistaa, että ihmisen keho on luotu liikkumaan, mutta aktiivinen liikuntaharrastus täytyy aloittaa omalta tasolta.

— Aluksi suorituksen pitää tuntua kevyeltä. Riittävästä levosta huolehtiminen on tärkeää, koska elimistö kehittyy rasituksen seurauksena vasta suorituksen jälkeen. Lisäksi ravitsemuksen pitää olla monipuolista ja riittävää, Halonen sanoo.

Terveyden kannalta pienelläkin liikunnan lisäämisellä on merkitystä. Halonen muistuttaa, että kun asettaa alussa itselleen maltilliset tavoitteet ja kuuntelee kehon tuntemuksia, liikunnan ilo on helpompi säilyttää.

Terveysnäkökulmasta kaksi ja puoli tuntia kohtuukuormitteista aerobista liikuntaa jaettuna useammalle päivälle riittää. Lisäksi voi harjoittaa lihaskuntoa esimerkiksi kuntosalilla, ohjatussa jumpassa tai jumppaamalla kotona.

Vältä näitä:

Liian innokas alku: elimistö ei ehdi valmistautua suuren kuormituksen kasvuun. Se voi johtaa kropan kipeytymiseen tai rasitusvammaan, jolloin joutuu pitämään heti pitkän tauon.

Kevyen rasitustason jälkeen rasitustasoa ei nosteta sitä mukaa kun elimistö tottuu siihen: kunto ei kasva, jos rasitus ei lisäänny.

Älä tee väkisin: motivaation säilymisen kannalta on tärkeää, että laji on valittu omien mieltymysten mukaan. Jos ei ole koskaan pitänyt juoksemisesta, ei pidä väkisin aloittaa lenkkeilyä.

Älä unohda terveyttäsi: pääsääntöisesti kevyt liikunta ei aiheuta mitään haittoja terveydelle, mutta jotkut sairaudet asettavat harrastukselle reunaehtoja. Jos esimerkiksi verenpainetauti ei ole hallinnassa, pitää välttää kovaa rasitusta tai tiettyjä asentoja, esimerkiksi pää alaspäin tehtäviä liikkeitä.

Lähde: Terveystalon viestintä

Anniina Meuronen