Tee lumenluonnista omanlaisesi harjoitus – asiantuntija neuvoo, miten lumitöistä voi nauttia

12.1.2016 11:22

Tiistain ja keskiviikon lumipyry tukkii ajoväylät ja pakottaa lumitöihin. Lumettomana talvena lumenluontiin ei juuri ole tarvinnut ryhtyä, joten hommiin käydään melko lailla kylmiltään.

Lumenluonti on hyötyliikuntana mitä mainiointa, mutta kovassa työssä on vaarana saada monenlaisia pienempiä ja isompia lihasvammoja.

Selkäliitto muistuttaa, että lumityöt kannattaa hoitaa selkäystävällisesti oikealla tekniikalla ja sopivilla välineillä. Ennen lumitöihin ryhtymistä on hyvä verrytellä, kuten ennen mitä tahansa urheilusuoritusta.

—Sehän on aika kokonaisvaltainen liikuntasuoritus. Pitäisi verrytellä lähes kaikki lihasryhmät. Selkälihakset, käsivarret, olkavarret, jalat, kaikki pitäisi käydä läpi. Kaikki ne ovat olennaisia lumenluonnissa, liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta sanoo.

Ailanto toteaa, että lumenluonti voi olla joko intervallityyppinen harjoitus tai pitkäaikainen kestävyyssuoritus. Työn kun pystyy itse tauottamaan tarpeen mukaan.

—Nyt pakkasella lumi on kevyttä ja lumenluonti on helppoa. Kun on raskaampaa lunta, menee harjoitus voimakestävyyden puolelle. Monipuolisuutta löytyy.

Alkutalvi on ollut vähäluminen ja moni ryhtyy lumitöihin nyt ensimmäistä kertaa kuukausiin. Rasitukseen totuttelussa paikat voivat kipeytyä.

—Voi olla, että kestää hetken tottua sellaiseen työhön. Kun ensimmäistä kertaa kolaa, helposti tulee rintalihakset kipeiksi, mutta se on normaalia lihasrasitusta, Ailanto sanoo.

—Hyvät jalkineet ovat tärkeät, ettei tule liukastumisia eikä lipsahduksia. Selkä on todella herkkä, etenkin jos henkilöllä on aikaisempaa kiputaustaa.

Moni pohtii, millä välineellä lähtisi pihamaaltaan lunta poistamaa. Ailannon mukaan selkäergonomian kannalta vastaus on selkeä.

— Lumen työntäminen on ergonomian kannalta lapioimista selkäystävällisempi vaihtoehto. Lapioidessa selkä kiertyy, kun taas lunta esimerkiksi kolalla työnnettäessä selkä on suorana eteenpäin, Ailanto kuvailee.

— Kolatessa kannattaa pitää keskivartalo napakkana ja hyödyntää jalkojen lihasvoimaa.

Kummalla sinä auraat pihasi?

Juhana Nyman