Luomun kysyntä kasvaa - myydyin luomutuote on banaani

12.1.2016 18:49

Luomun myynti kasvaa lähivuosina kaikissa tuoteryhmissä. Luomun kulutuksen odotetaan lisääntyvän siinä määrin, että vuonna 2020 luomuun käytetään Suomessa 410 miljoonaa euroa. Tämä tietäisi luomulle noin kolmen prosentin markkinaosuutta.

Myydyin luomutuote tällä hetkellä on banaani, jonka myynnistä yli 11 prosenttia on luomua. Myös luomuomenat ja luomukiivit ovat löytäneet tiensä kuluttajien ostoskoreihin.

Luomun myynnille odotetaan rivakkaa kasvua erityisesti teollisten elintarvikkeiden osalta panimojuomissa, lastenruoissa, pakasteissa, kuivissa hedelmissä, marjoissa ja pähkinöissä.

Luomun kulutuksen kasvuodotukset pohjautuvat kaupan asiantuntijoiden näkemyksiin, myynnin toteutuneeseen kasvuun sekä kuluttajatutkimuksiin. Arvio on laadittu Pro Luomun toimeksiannosta osana Täsmäluomu-hanketta, jota rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Marjo Latvanen