Lappeenrannassa herätys: ei lentoja vaan junia!

12.8.2017 4:00
Kuva: Mika Strandén
Lemiläinen veturinkuljettaja ja kunnallispoliitikko Antti Junni (sd.) ihmettelee, miksi Lappeenranta halajaa lentoliikennettä, kun se voisi tavoitella parempia junayhteyksiä.
Lemiläinen veturinkuljettaja ja kunnallispoliitikko Antti Junni (sd.) ihmettelee, miksi Lappeenranta halajaa lentoliikennettä, kun se voisi tavoitella parempia junayhteyksiä.

Taas lentokenttä. Eivätkö ne älyä, että ei täällä mitään kenttiä tarvita.

Kaavoittakoon koko läntin täyteen senioriasuntoja ja osuuskaupan kahviloita.

Vaan entä jos tuo 500 000 vuotuisen matkustajan tavoite toteutuisikin? Lasketaan hieman.

Jos vaikka puolet matkustajista tulisi Pietarista – josta heitä odotetaan halpojen lentojen perässä saapuvan — tarkoittaisi se noin 5 000 linja-autolastia, eli 14 täyttä bussillista joka päivä. Kaikkine rajamuodollisuuksineen aika riskialtis yhtälö.

Miltäs kuulostaa? Eli meidän naapurikaupunkivisiomme nojaa edelleen samaan punaiseen Ikarukseen kuin kultaisella 1980-luvulla.

Olisiko vihdoinkin aika käyttää oikein maakunnan talous- ja kasvuveturin ääntä ja kertoa Liikennevirastolle voimakkaasti että ”myö niiku tahottais, että Lappeenrannasta ois niiku mahollista ajaa junalla Pietariin.”

Kaksoisraidehanke on jo käynnissä, ja nyt olisi oikea aika vääntää Luumäelle kolmioraide, eli liittymä Lappeenrannasta kohti Vainikkalaa.

Tätä kirjoitettaessa on ministeri Berner ilmoittanut avaavansa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Eli jos kyseinen mahdollisuus ei nykyistä operaattoria kiinnosta, jotakuta toista varmaan kiinnostaa.

Liikenne miljoonakaupungista maailmalle on kumminkin toinen juttu kuin joku syrjäkylien välinen bussilinja.

Antti Junni (sd.) Lemi