Minipaasto vähentää haittakuormaa

17.7.2017 4:00

Japanilainen solubiologi Yoshionri Ohsumi sai Nobelin palkinnon löydöstä, jolla voidaan välttää aineenvaihdunnan haittakuormaa. Mutkat suoraksi oikaisten autofagiaksi kutsuttu kehon kierrätysmenetelmä käynnistyy, kun olemme olleet ravinnotta 12–16 tuntia.

Vahva käsitys aamiaisesta päivän tärkeimpänä ateriana on kumottu.

Jos syö iltapalan vaikka kello 21.30, ei aamulla tarvitse syödä mitään. Entiset energiat on käytettävä ensin loppuun, vasta sen jälkeen on syytä nauttia uutta sapuskaa. En ota kantaa oikeaan ruokavalioon sinänsä, asiaan liittyen voi kuitenkin sanoa, että marjat ja vihreä tee aktiovoivat autofagiaa.

Ravintopyramidit, joita näkee erilaisten terveysasemien seinillä, joutavat omaan arvoonsa, ne ovat ainakin kellotusten osalta ajastaan jäljessä. Ja tottahan tukijan löydös on ihan arkikokemuksena. Aamulla lapset eivät mielellään söisi mitään. Heidät usein narrataan myslien ja murojen kautta syömään. Ne, joille aamulla maistuu pelkästään musta kahvi, ovat saaneet juonesta kiinni.

Sinänsä pitkän ruokatauon terveyttä edistävä menetelmä on vaistomaisesti tunnettu jo kauan.

On puhuttu ennenkin, että kannattaa syödä vasta sitten, kun ensin on saanut kropan heräämään. Miksi siis tankata heti aamulla, jos illalla on syöty? Eivät kaikki energiat vielä ole kuluneet.

Luin artikkelin autofagiasta ja kuuntelin aiheesta Yle Areenan kautta tiedeohjelman. Tällainen, sanoisinko minipaastomenetelmä luo perustan sille, että keho pystyy korjaamaan itseään ja solut pysyvät aktiivisena.

Tämä pidentää elinikää sekä vähentää sairauksia. Pitää muistaa, että moni sairaus on itse kutsuttu ylensyönnin kautta. Jatkuva välipalojen syönti ei olekaan hyväksi. Kehoa ei tule rasittaa niin, että autofagia eli korjaavuus ei edes käynnisty. Myös sisäelimet tarvitsevat joskus lepoa.

Rappeuttavissa sairauksissa kuten MS- taudissa ja Parkinsonissa on syytä ylläpitää autofagiaa, jotta sairaus ei etenisi, kun taas syövän hoidossa menetelmä on toisella tapaa hoitava, siinä autofagia hyödyntää tuhoamaan syöpäsoluja.

Oman kehokokemuksenkin perusteella pikkupaasto on perusteltu. On selvää, että menetelmä ei sovellu sille, joka maanisesti kasvattaa bodia, esimerkiksi mahtavia hauiksia, sillä kyse on myös jonkin sortin kataboliasta.

Pidempi tauko syömisestä auttaa säilyttämään tuntuman kehoon. Pitkin päivää isoja annoksia nauttivat eivät edes tiedä, milloin on nälkä, kun kurkkuun työnnetään kellon mukaan mitä työnnetään. On kiva aloittaa päivä, kun heti ei pidä syödä. Vahva käsitys aamiaisesta päivän tärkeimpänä ateriana on kumottu.

Markus Malmi, Lappeenranta