Pyöräilykypärän käyttö kertoo fiksuudesta

18.5.2017 4:00

Pyöräilykypärän käytön suosituksen poistaminen tieliikennelaista on jakanut jo pitkään eri tahoja. Liikenneturva vaatii käyttöpakkoa, mutta sen sijaan pyörällä liikkumisen edistäjät kuten Pyöräliitto ovat edelleen suosituksen kannalla. Tämän ohella nousee joka viikko esiin yksittäisiä ”pääkalloasiantuntijoita”, joiden mielestä kypäräpakko ei edistä pyöräilyä, mutta ei myös lisää kolari- ja kaatumistilanteissa terveysriskejä.

Suomen lainsäädännössä sana ”pakko” nostaa ihmisten karvat pystyyn.

Monet tutkijat ovat kuitenkin tuosta täysin eri mieltä. Uuden tieliikennelain luonnos pudottaisi kypäräsuosituksen osin siksi, että sen käyttämättömyydestä ei voida sakottaa.

Kaiken tämän keskustelun ulkopuolelle pitäisi jättää kilpapyöräilijät eli kyseessä ovat arjessa koulu-, työ-, kauppa- ja harrastematkoja liikkuvat. Ainakaan itse en pyöräile ympäristötekojen vuoksi, vaan toimin oman terveyden, liikuntatarpeen ja joustavan liikkumisen vuoksi. En myöskään käytä kypärää sen vuoksi, että jokin suositus tai laki määräisi, vaan vaaliakseni omaa terveyttä vahingon sattuessa, johon useissa tapauksissa voin harvoin itse vaikuttaa. Omasta varovaisuudesta huolimatta emme koskaan ole varmuudella turvassa liikummepa autolla, polkupyörällä tai kävellen.

Suomen lainsäädännössä sana ”pakko” nostaa ihmisten karvat pystyyn. Sen sijaan suositus on kuitenkin jo osoitus siitä, että omasta terveydestä kannattaa pitää huolta ja varautua.

Kypärän käyttö Suomessa osoittaa kuinka kuuliaisia ja fiksuja me olemme myös tässä asiassa — verrataanpa sitä mihin Euroopan maahan tahansa. Liikenneturvalla, Pyöräliitolla, Suomen ladulla ja kaikilla muillakin ulkoliikuntaa edistävillä tahoilla on selkeä tilaus edelleenkin kehittää pyöräilyolosuhteita, edistää tietoa, kuinka turvallisuutta voi kukin lisätä.

Tunnustan sen tosiasian, että kaupallisesti toimivien kaupunkipyörien käyttö vähenisi kypäräpakon vuoksi. Kaupunkipyörätahot ovatkin vastustamassa pyöräilykypärän käytön pakkoa vastaan. Kovin harvalla kaupunkipyörän käyttäjällä on omaa kypärä mukana kannettavana.

Juhani Sirkiä, Lappeenranta