Koira ei yllä maasturin luonnonvarakulutukseen

9.6.2011 4:00

Etelä-Saimaa (6.6.) kertoi parin vuoden takaisesta kirjasta, jonka mukaan keskikokoisen koiran ekologinen tassunjälki on kaksi kertaa suurempi kuin Toyota Land Cruiser -maasturin renkaanjälki.

Tein muutama vuosi sitten tutkimuksen eri automallien elinkaaren hiilidioksidipäästöistä, myös Toyota Land Cruiserin. Keskikokoinen koirani australiankelpie Woo Wha on hyvä vertailukohde maasturille. Koska sekä Woo Whan syömä liha että maasturin syömä polttoaine (oletetaan että polttoaine on bioetanolia) on nykyään peräisin viljasta, on vertailu varsin helppoa.

Woo Wha syö vuodessa 90 kiloa kuivamuonaa. Siitä 30 kiloa on kanaa ja 60 kiloa viljaa. Koska kiloon broilerinlihaa kuluu 3 kiloa viljaa, Woo Wha syö vuodessa suoraan tai epäsuorasti kaikkiaan noin 150 kiloa viljaa.

Jos Toyota Land Cruiser kulkee 100-prosenttisella bioetanolilla, Toyota syö viljaa vuodessa noin 7 500 kiloa eli 50 kertaa enemmän kuin Woo Wha. Lisäksi kahden tonnin teräksisen maasturin tekeminen nielee runsaasti enemmän energiaa kuin Woo Whan tekeminen. Kirjan esittämä väite koiran katumaasturia suuremmasta ekologisesta jalanjäljestä siis vaikuttaa tuulesta temmatulta.

Woo Whalla on tosin yksi ekologinen synti, jota suurimmalla osalla koirista ei ole. Se lensi täysikasvuisena Suomeen toiselta puolelta maapalloa Australian Melbournesta. Mikäli Woo Whan lentoon kuluttama öljy korvattaisiin viljaetanolilla, voidaan laskea että viljaa kului yhteen lentoon parilla välilaskulla noin kaksi kertaa enemmän kuin Woo Wha koko elämänsä aikana syö.

Kun Woo Whan pennut kaksi viikkoa sitten lähtivät emän hoivista, uusiin koteihin lähti neljä koiranpentua — ei kahdeksan katumaasturia.

Kimmo Klemola

Yliassistentti, kemiantekniikan laitos

Lappeenrannan teknillinen yliopisto