PÄÄKIRJOITUS

Verkkoyhtiöiden vastuut kuntoon

19.12.2014 4:00

Matkapuhelin- ja tietoliikenneverkkoihin nojautuva yhteiskunta on osoittanut jälleen haavoittuvuutensa, useallakin tavalla. Oslossa paljastui kokonainen valetukiasemien verkosto ja samaa epäiltiin Tukholmassakin. Äskettäin kaivurin varomaton kauhaisu Lohjalla katkaisi Suomen verkkoyhteydet ulkomaailmaan.

Uusin tapaus sattui tiistaina, kun ohjelmistovika pimensi noin kahden miljoonan Telia-Soneran liittymät pariksi tunniksi. Suurimmalle osalle asiakkaista katkos aiheutti vain pientä harmia, mutta esimerkiksi Mikkelissä sen arvioitiin johtaneen jopa potilasturvallisuuden vaarantumiseen. Verkkoviasta annettiinkin vaaratiedote ja kansalaisia ohjeistettiin, miten hätänumeroon saadaan yhteys tällaisessa tilanteessa.

Telia-Soneran kommenteissa vikaa pyriittiin vähättelemään luonnehtimalla sitä ”noloksi” ja ”ainutlaatuiseksi”, joka ei pääse toistumaan. Noin kevyesti sitä ei pidä sivuuttaa. Liikenne- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) lupasikin selvityttää, toimiko yhtiö tilanteessa lain edellyttämällä tavalla. Lain mukaan teleoperaattorit ovat velvollisia huolehtimaan, että yhteydet toimivat häiriöttä. Telia-Soneran tapauksessahan myös varayhteydet menivät nurin.

Selvittämisen arvoinen asia olisi myös, voitaisiko teleoperaattorit velvoittaa keskenään yhteistyöhön häiriötilanteissa vaaratilanteiden minimoimiseksi.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@esaimaa.fi