Kirja

Naisten elämää — taiteilijoina

14.5.2017 4:00

Riitta Konttinen: Täältä tullaan! — Naistaiteilijat modernin murroksessa. Siltala 2017, 312 sivua

Riitta Konttisen Täältä tullaan! täydentää merkittävästi suomalaista taidehistoriaa tuomalla näkyviin hämmästyttävän suuren joukon tähän asti sivuutettuja 1900-luvun alkupuolen naistaiteilijoita unohtamatta kuitenkaan arvostetun aseman saavuttaneita Helene Schjerfbeckiä, Ellen Thesleffiä ja Ester Heleniusta.

Kuten sukunimet kertovat, useat varhaisista naistaiteilijoista tulivat ruotsinkielisestä vakavaraisesta ja usein vapaamielisestä porvaristosta. Perhetaustat, opinnot, osallistuminen näyttelyihin, ura ammattilaisena, opetus- ja sivutoimet sekä muut elämänvaiheet käydään läpi.

Kirjan alkupuolella jo ajat sitten todeksi tunnustetut maininnat naisten itsenäisen elämän hankaluudesta toistuvat turhan tiheään. Ei liene yllätys, että ajan miesjohtoisessa yhteiskunnassa taiteen piirissäkin naisten oli vaikeampi ryhtyä ammattilaisiksi, naistaiteilijoita syrjittiin, heitä ei huomioitu, heitä väheksyttiin, heitä arvioitiin rankemmin.

Tämä naiset uhreina -asenne ei lainkaan vastaa kirjan reipasta pääotsikkoa. Kansikuvakin on apean naistaiteilijan muotokuva, mutta muu kuvitus kuitenkin todentaa tekijän väittämän, että monet taidehistorian marginaaliin tähän asti jääneistä taiteilijanaisista ovat yhtä ansiokkaita modernisteja kuin mieskollegansa, jotkut jopa rohkeampia.

Luvut on teemoiteltu väljästi. Aiemman tutkimuksen vähäisyyden vuoksi varhaisten naismodernistien esittelyissä on jonkin verran taiteilijakohtaista epätasapainoa: toisten kohdalla keskiössä on henkilöhistoria, toisten taas heidän taiteensa yleisluonnehdinta.

Enemmän tutkimuksen ja runsaammin säilyneen teosaineiston ansiosta 30-luvulla aloittaneiden taiteilijanaisten tarinat ovat kattavampia ja heidän taiteelliset ominaislaatunsa esitellään täyteläisemmin. Eikä Konttinen rajoitu taidemaalareihin, vaan Täältä tullaan! kattaa myös naisgraafikot ja miehisimmäksi koetulle kuvataiteen alalle uskaltautuneet kuvanveistäjänaiset.

| Eeva Kurki

Hyvää: Uusia nimiä Suomen taiteen eturiviin.

Huonoa: Taiteilijoiden syntymä- ja kuolinvuodet puuttuvat.

Erityistä: Kiinnostavat taiteilijapariskunnat.